Menghimpun hasil-hasil penulisan karya penulis-penulis muda Sekolah Menengah Kebangsaan Padang Midin, Kuala Terengganu.

Thursday, July 23, 2009

Casper Hula (part 2)

Berpeluh-peluh mem besar dan anak perempuannya menyantap hidangan nasi panas bersama ayam masak kari, sayur boccoli campur dan udang masak merah yang dimasak oleh Tia. Tia hanya memerhati dari tepi. Sesekali bila Karin menjerit meminta nasi tambah, dia akan berlari ke arah gadis itu lalu menyenduk tiga empat senduk nasi ke pinggan gadis itu. Hatinya mengguman geram. Mangkuk nasi yang satu jengkal tu pun nak suruh aku jugak yang ambilkan. Padanlah si badak ni dah bertambah dua kali saiz asal, semua benda nak orang buatkan. Tia..ambilkan aku air…Tia, ambilkan aku kasut, Tia..ambilkan aku seluar dalam tu! Gumam Tia dengan wajah yang dicebik tanpa sengaja.
“Tia, ambilkan aku air oren lagi.” Suruh Karin. Tia terkulat-kulat. Ha..kan aku dah cakap! Namun dia malas mahu mencari masalah, terus ke arah peti sejuk dan mengeluarkan satu balang jus oren yang dibancuhnya siang tadi.
“Makcik nak jus oren ni?” tanyanya ke arah Halijah yang tak berhenti makan sejak dari tadi. Wanita itu menggelengkan kepala.
“Aku nak air kiwi. Bancuhkan aku air kiwi.” Suruh Halijah pula.
“Err..kiwi dah takde la makcik…dah habis stok kat dalam peti tu. Apakata Tia bancuhkan makcik air tembikai? Okey tak?” Dia membalas.
Kata-katanya disambut jelingan tajam dari Halijah. Wanita itu berhenti makan lalu menatapnya dengan wajah mencuka. Karin yang sedang asyik mengunyah hanya tersengih ke arah anak gadis itu. Habislah kau nanti dengan mak aku! Ejek Karin dalam hati. Sambil memandang Tia dan ibunya silih berganti, tangannya asyik mencapai udang di dalam pinggan di hadapannya. Habis satu..satu dikunyahnya dengan mulut penuh. Lambat makan pasti dia akan berebut dengan ibunya nanti. Dari biar mak habiskan semua, baik aku sapu bersih semuanya senyap-senyap. Can pun ada!
“Kan aku dah cakap kat kamu hari tu suruh beli buah kiwi tu banyak-banyak, simpan dalam peti ais tu. Yang kamu tak pergi beli apasal?” Jerkah Halijah dengan mata yang sengaja dibeliakkan besar-besar.
Tia terdiam. Dia menggaru kepala tidak gatal sambil tersengih memandang wanita bertubuh ramping kecil molek itu. “Memang makcik ada suruh Tia pergi beli..tapi…tapi…” Dia tersekat-sekat mahu memberitahu.
“Hah tapi apa?” Gerutu wanita itu sambil mendengus marah.
“Tapi makcik tak beri pun duit suruh Tia beli..Tia ingatkan makcik nak pergi beli sendiri.” Jawab Tia selamba.
Halijah yang mendengar tercengang.
“Makcik kan tahu Tia mana ada duit nak beli buah kiwi makcik tu. Tia nak beli buku pun tak cukup duit.” Sambung anak gadis itu lagi.
Halijah terdiam. Dia menjeling anak gadis itu dengan wajah jengkel. “Huh aku suruh beli, macam-macam alasan kamu ni Tia. Kalau bab bercakap mengalahkan perdana menteri, ada je alasan kamu.” Rungut Halijah. Dia segera menyeluk saku bajunya dengan tangan kiri. Alamak! Susah pulak nak ambil.
“Tia, kamu seluk poket sebelah kanan aku. Ambil duit sepuluh ringgit buat beli buah kiwi esok.” Suruh Halijah seraya memandang anak gadis itu.
Tia kelihatan ragu-ragu. “Boleh ke makcik?” Tanya Tia.
“Seluk ajelah kalau aku dah suruh tu. Banyak songeh pulak, tapi ambil sepuluh ringgit je. Jangan nak ambil lebih-lebih.” Sambung wanita itu pula. Mahu tak mahu Tia terpaksa menghampiri ibu tirinya. Dia agak takut-takut mahu menyeluk saku seluar wanita itu. Tapi memandangkan jelingan maut Halijah menggetarkan hatinya, dia memaksa diri.
Sesudah dikeluarkan wang kertas RM10, dia segera menayangkan wang kertas itu di hadapan wanita itu. “Tia ambil ya sepuluh ringgit ni ya makcik.” Ujarnya lagi seakan mahukan kepastian dari wanita itu.
Halijah hanya mengangguk dengan mulut muncung. Matanya ditala ke arah pinggan nasinya untuk menyambung makan. Tapi sebaik dia melihat ke arah pinggan-pinggan lauk di hadapannya, Halijah mengucap panjang.
“Masya Allah, habis licin lauk pauk ni kau bedal ya Karin. Langsung tak tinggalkan kat mak. Bertuah punya anak!” Herdik Halijah seraya menjeling anak gadisnya yang bertubuh badak air.
Karin hanya mampu tersengih dengan mulut yang comot dengan kuah gulai. “Dah mak tu yang asyik nak melayan si Tia tu je..tu yang Karin makan dulu.” Jawab Karin beralasan.
Halijah hanya mampu menggelengkan kepala. “Kalau macam ni gaya kamu makan, siapa nanti yang nak berlakikan kamu ni Karin oii,” rungut Halijah dengan wajah gusar.

0 comments:

Powered By Blogger