Menghimpun hasil-hasil penulisan karya penulis-penulis muda Sekolah Menengah Kebangsaan Padang Midin, Kuala Terengganu.

Thursday, July 23, 2009

Casper Hula (part 1)

Dia sedang tekun membaca di biliknya. Novel-novel yang dipinjam dari perpustakaan negeri tidak menunggu lama untuk dihabiskan. Lantaran dia memang hantu buku dan gila membaca. Itulah istilah yang dipanggil oleh kawan-kawannya yang culas. Tapi bagi teman-temannya yang sekepala, dia dikagumi kerana mampu menghabiskan bacaan tiga biji buku dalam satu hari. Kiranya kalau diletakkan Einstein di sampingnya, belum tentu Einstein akan terpandang sebiji epal yang jatuh dari pokok sehingga mencetuskan teori graviti. Manakan tidak sebelum Einstein melihat epal itu, pasti lelaki bercermin mata besar dan berambut mengerbang itu akan menoleh kagum ke arahnya terlebih dahulu.
Tia…itulah namanya. Of courselah Tia juga nama panggilannya di kolej dan di rumah. Tia adalah singkatan dari Tia Adila yang diberi oleh arwah ibunya yang penyayang. Kata ibunya Tia Adila akan menjadi kesayangan semua orang satu hari nanti. Tapi itu kata ibu yang kini sudah menjadi arwah. Hakikatnya hidupnya tidak seindah seperti yang disangka.
Bedebuk! Bunyi benda jatuh membuatkan Tia berpaling dari bukunya. Dia menjeling pintu biliknya yang terkatup rapat. Macam ku tahu aje siapa yang berdiri kat luar tu, bisik hati kecilnya. Ini mesti muka pompuan poyo tu. Nak apa lagi dia?
Sekali lagi bunyi benda jatuh disulami suara teriakan itu kedengaran. Macam bunyi gajah tergelincir. Bibir Tia menguntum senyuman. Dia ketawa dalam hati. Hehehe…tak sia-sia dia tuangkan minyak kat sekeliling biliknya tu. Minyak urat milik Pak Mat, tukang kebun rumahnya yang disonglap petang tadi memang benar-benar berguna untuk menghalau gajah besar yang menghuni rumahnya. Mengacau hidupnya sejak sepuluh tahun yang lalu.
“Tia!!” jerit suara yang serak basah itu. Bunyinya cukup lantang dan tembus ke dalam biliknya. Dia menutup buku di ribanya lalu bingkas ke arah pintu. Daun pintu diselak.
Melihat wajah comot berambut mengerbang berdiri di hadapannya, Tia tergelak besar. Tiba-tiba sahaja wajah Einstein yang menjengah di wajahnya sebentar tadi dilihatnya hampir menyerupai Karin yang sedang merenung tajam ke arahnya.
“Oh berani kau ketawakan aku ya! Mari sini kau!” Herdik Karin lalu menarik cuping telinga Tia. Tia mengaduh kesakitan namun tak mampu berbuat apa-apa bila Karin menariknya keluar dari biliknya.
“Sakitlah kak…” Rungut Tia sambil mengerutkan dahinya. Namun Karin langsung tidak mempedulikan gadis itu, sebaliknya dia rasa puas dapat menjamah kulit telinga Tia yang dibencinya.
“Tahu sakit? Yang kau buat kat aku, kau ingat tak sakit?” jerkah Karin. Geram benar dia bila berkali-kali dia jatuh bila lalu di hadapan bilik gadis itu. Itu pun atas suruhan ibunya yang tak habis-habis menyuruh dia menggesa Tia menyiapkan makanan malam untuk mereka.
“Kakak yang jatuh sendiri, bila masa Tia tolak?” Tia menjawab meskipun mulutnya mengherot menahan sakit. Pulasan di telinganya semakin kuat bila Karin membeliakkan biji matanya sebaik mendengar kata-katanya. Marah benar gadis bersaiz XXL itu sebaik melihat dia yang suka menjawab. Dah memang mulutnya suka menjawab, nak buat macamana. Bukan dia suruh pun! Alasan nak cover line!
“Sudah! Kau jangan nak songeh. Dah masak belum?”
Tia tercengang. Masak?
“Masak air ke masak maggi?” Dia pura-pura bingung.
“Masak air dengan maggi buat apa? Masak nasi la bodoh! Kau ni sama aje macam mak kau, bodoh tak habis-habis. Mujur dia mati awal, kalau tak ada dua orang bodoh ayah kena tanggung kat rumah ni.” Tempelak Karin dengan wajah menyinga.
Tia tergaman. Kata-kata Karin membuatkan darahnya mula mendidih. Kurang asam punya perempuan! Kalau mak kau tak menggatal dengan ayah aku, belum tentu mak aku meninggal awal!
Tia terasa sebak. Mak! Tia rindu kat mak. Sampai hati mak biarkan Tia kena buli dengan Si Siput Sedut dengan Si Tembam ni!
“Ha yang kau buat muka sedih ni apasal? Dah..dah pergi masak nasi sekarang. Kejap lagi aku dengan mak nak makan.” Suruh Karin dengan wajah garang. Tubuh kecil Tia ditolak ke arah ruang dapur yang hanya berjarak lima kaki dari bilik Tia di bahagian belakang.
Mahu tak mahu Tia terpaksa menurut. Dia segera menanak nasi dan menyiapkan hidangan untuk Queen dan Princessnya yang akan bersantap tak lama lagi. (to be continue...)

0 comments:

Powered By Blogger